تشکیل شورای تعیین صلاحیت حرفهای بازیگران در تلویزیون/ مناطق زلزلهزده نقطه آغاز ماجراهای سلاطین تخمه
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۱۴۷۷۱
فرجی از شروع فیلمبرداری فصل جدید "نون.خ" از ۱۰ آذرماه در کرمانشاه خبرداد و گفت: شنیدهام قرار است صلاحیت حرفهای و شغلی بازیگران در شورایی در تلویزیون ارزیابی و بررسی شود. ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون را برخی از بازیگران غیرپایبند به اصول و چارچوب و تهیهکنندگان کارنابلد گرفتار کردهاند؛ از طرفی هم انتظار مخاطب با آثار متفاوت و متنوعی که از VODها و دسترسیهای مختلف دنبال میکند بیشتر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رقابت "پایتخت" و "نون.خ"
این فصل از سریال برای ماه رمضان شبکه یک سیما ساخته میشود و در نوروز هم سریال "پایتخت"6 را مردم میبینند. رقابت این دو به فاصله چند ماه روی آنتن هم نکات دیگری است که سازندگانش حتماً به آن توجه دارند و روی جذابیتهای داستانی و تصویریاش تأثیر میگذارد؛ زیرا فرجی بر همین نکته تأکید دارد که فصل دوم به مراتب زیباتر، جذابتر و بومیتر از فصل اول خواهد بود.
20 نفر به سلاطین تخمه اضافه میشوند
قرار است 2 سلطان دیگر به سلاطین تخمه داستان "نون.خ" اضافه شود که با شروع کار حتماً سعید آقاخانی به این جمعبندی میرسد از کدام بازیگران استفاده کند؛ معمولاً شگفتانههایی چه در عرصه بازی و چه کارگردانیاش برای مخاطب داشته است. از اینکه خودش جایزه جشنواره فجرش را به خاطر بازی در نقشی کاملاً متفاوت و جدی میگیرد؛ نقشی در فیلم "خداحافظی طولانی" ایفا کرد که آغاز جدیگرفتن بازیگران طنّاز در سینمای ایران بود. البته که قبل از سعید آقاخانی، مهران مدیری و محسن تنابنده هم این فضا را درک کردهاند؛ حتی تنابنده هم سیمرغ بلورینش را بهخاطر ایفای نقش در "هفت دقیقه تا پاییز" گرفت.
دغدغه سعید آقاخانی برای نمایش فرهنگ مردم کُرد
البته او در روزهای آمادهسازی سریال "نون.خ" سری به سینما زد و نقش اول فیلم سینمایی "خون شد" مسعود کیمیایی شد؛ و در جلوی دوربین فصل دوم "نون.خ" قرار است به فضای بومی مناطق کرمانشاه و کردستان جدیتر توجه کند و البته دغدغه اصلی خود سعید آقاخانی هم به نمایش بیشتر آداب و رسوم، فرهنگ، موسیقی، لهجه و گویش و استفاده از بازیگران بومی بود اما به دلیل شرایط جوّی و کم بودن زمان تصویربرداری در فصل نخست کمتر توانست به دیدنیهای این مناطق بپردازد.
به تدریج وارد کرمانشاه میشوند
همه بازیگران به تدریج وارد کرمانشاه میشوند تا در زمان کلید خوردن سریال حضور داشته باشند. سعید آقاخانی کارگردان سریال نیز پیش از این سفرهایی به کردستان و کرمانشاه برای بازبینی لوکیشنها داشته است. در این سریال بازیگرانی از جمله سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، هومن حاجی عبداللهی، نعیمه نظامدوست، سیروس میمنت، شیدا یوسفی، صبا ایزدپناه، هدیه بازوند و… به ایفای نقش پرداختند.
سعید آقاخانی نیز شخصیت محوری این سریال را با نام نورالدین خانزاده ایفا کرد که از منطقه کردنشین کشور بود؛ ماجراهای سلطانهای تخمهای را نمایش داد که از شخصیت محوری داستان طلبکارند و اتفاقات جذابی که به عروسی دختر نورالدین رسید و حالا باید ببینیم که در رمضان 1399 چه اتفاقات جدیدی، روی قاب سیما نقش میبندد.
5 ماه فیلمبرداری برای سریال رمضانی شبکه یک
اما فارغ از این فضا هم گفتوگویی با مهدی فرجی تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی و مدیر اسبق شبکه یک سیما داشتیم که در ادامه میخوانید:
* توافقنامه امضا شد و روزهای پایانی پیشتولید سریال را میگذرانید و برای فیلمبرداری فصل دوم "نون.خ" آماده میشوید...
"نون.خ" دوم 25 قسمتی است و از 10 آذرماه جلوی دوربین میرویم. ساخت دکورها، تست گریم هنرمندان، لباسها و شرایط دیگر 5 ماه تصویربرداری سریال رمضانی شبکه یک سیما به مرحله اجرا رسیده است. ما حدوداً نیمی از دوران فیلمبرداریمان را در مناطق کرمانشاه و کردستان، روستایی به نام "کندوله" و "اورامان" میگذرد؛ البته سری به شمال کشور هم میزنیم و تهران هم اتفاقاتی داریم. بنابر توافق شبکه یک سیما با استانداری کرمانشاه، 50 درصد اماکن و هزینههایی که مورد نیاز است و برای فیلمبرداری به آنها نیاز داریم از استانداری کرمانشاه تأمین شوند.
* جالب است که فیلمبرداریتان را به فضای زلزلهزده کشور بردید...
تفاهمنامه هم در همان روز سالگرد زلزله کرمانشاه امضا شد و خوشحالیم که به این منطقه و دیار میپردازیم و کنارشان خواهیم بود تا به موسیقی، آداب و رسوم، گویش و لهجه شیرین و دلچسب مردم کرمانشاه و کردستان با موقعیتهای طنز، پرداخته شود.
ماجرای شورای تعیین صلاحیت حرفهای تلویزیون
* از بحث سریال "نون.خ" که بگذریم معضلی که تلویزیون گرفتار آن شده، قرارداد با بازیگرانی است که پایبند چارچوب سازمان صداوسیما نیستند و یا در جریان پخش سریال و یا بعد از سریال، تبعاتی را برای تلویزیون ایجاد میکنند؛ بسیاری پیشنهاد نظامنامه اخلاقی و تربیتی را به تلویزیون میدهند که بازیگر ما متعهد شود بنابر آن چارچوبها و قوانین، ضابطهمندتر رفتار کند. به نظر جنابعالی که زمانی مدیر اسبق شبکه یک سیما بودید چگونه باید در این زمینه قدم برداشت؟
من معتقدم از ناحیه تعداد اندکی از هنرمندان اتفاق میافتد، عموماً هنرمندان ما به چارچوب و اخلاق حاکم در نظام جمهوری اسلامی پایبندند و خودشان هم رعایت و توصیه میکنند. اندک بازیگری هم وجود دارد گاهی برخی از رفتارها و صحبتهایشان ممکن است تبعاتی در کشور ایجاد کند. اینها در قرارداد رسانهملی و یا به عبارت بهتر کارمند صداوسیما نیستند. طبیعتاً مدت محدودی در اختیار پروژهایاند و به پروژه دیگری میروند. گاهی اوقات امکان دارد تا مدت زیادی سریال کار نکنند و حتی در پروژههای سینمایی و صحنه نمایش حاضر شوند. بنابراین اینکه بگوییم این موضوع فقط از ناحیه رسانهملی باید اتفاق بیفتد، قدری جای تأمل دارد؛ به نظرمن شاید بهتر باشد هماهنگی میان وزارت ارشاد و رسانهملی رخ دهد و شورای هماهنگی وجود داشته باشد یا به معنای بهتر شورای تعیین صلاحیت حرفهای تشکیل شود که نوعی طبقهبندی نظام حرفهای را ایجاد کنند؛ خبر دارم که این اتفاق و شورا در رسانهملی پیگیری میشود. شورایی به این منظور شکل میگیرد تا این مشکلات و نابسامانیها را نظاممند کند.
وزارت ارشاد و صداوسیما هماهنگ شوند
* این شورا مثل همان شورای سلبریتیها نیست که بعد از حاشیههای فرش قرمز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کرد که ما شورای سلبریتیها را تشکیل دادیم...
من هم اطلاع دارم که آن شورای سلبریتیها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است اما شنیدهام این شورایی که قرار است در تلویزیون شکل بگیرد اساساً صلاحیت حرفهای و شغلی بازیگران را ارزیابی و بررسی میکند. وقتی این شورا تشکیل شود به صلاحیت حرفهای و اخلاقی بازیگران امتیاز میدهد و برای آن طبقهبندی لحاظ میکند. در عین حال من فکر میکنم همیشه بین وزارت ارشاد و رسانهملی باید یک هماهنگیهایی وجود داشته باشد تا کارها یک بام و چند هوا جلو نرود.
بازیگران تلویزیون را ترجیح میدهند
* شاید لازم باشد این هماهنگیها برای مدیریت درست در نمایشخانگی، هم میان وزارت ارشاد و تلویزیون ایجاد شود؛ چرا که تبعات سنگینی به لحاظ اخلاقی و در انتخاب بازیگران برای سریالهای تلویزیونی ایجاد شده که تهیهکنندگان میگویند برخی از بازیگران همان انتظارات پولهای گزاف نمایشخانگی را از ما دارند و البته بیچارچوب بودن فضای اخلاقی سریالهای نمایشخانگی هم مسئله دیگری است...
این مسائل به معدود بازیگرانی برمیگردد؛ چون عموماً هنرمندان به این نکته توجه دارند اگر در تلویزیون دستمزد کمتری میگیرند اما تلویزیون امکان گستردهتری برای دیده شدن است و با هیچ رسانهای قابل مقایسه نیست. همین اخیراً را ببینید هنرمندانی که در سریالهایی که پربیننده هم شد ایفای نقش کردند در سطح کشور بیشتر دیده شدند و درباره آنها صحبت شد؛ برخی از گمنامها هم چهره شدند و نشان میدهد که هیچرسانهای خارج از تلویزیون نمیتواند مخاطب فراگیر، مستمر و پروپاقرص داشته باشد. به همین خاطر عموماً بازیگران نمیتوانند این ویژگی مهم را نادیده بگیرند. بنابراین بر سر مذاکره و قرارداد با سریالهای تلویزیونی انتظار دستمزد نمایش خانگی ندارند و تعدادی هم این انتظار را دارند به همین یک بام و چند هوا بودن، برمیگردد که من معتقدم باید هماهنگی میان وزارت ارشاد و تلویزیون صورت بگیرد و نهایتاً یک نظامنامه و شورای صنفی مشترکی ایجاد شود که میتواند بسیاری از این اتفاقات را کنترل کند.
نگران بازگشت سرمایهشان نباشند
*البته عمده این نظارت باید متوجه بحث محتوا بشود؛ چرا که امروز کمتر سریال دلچسب و جذابی را شاهدیم. اگر سریالهای نمایش خانگی هم مخاطبان جسته و گریختهای دارد به خاطر همان چارچوبهایی است که ضابطهمند نیست و مخاطب را کنجکاو میکند این آسیبها و معضلات اخلاقی را در این مدیوم ببیند. اگر این نظامنامه بر محتوا هم نظارت جدی داشته باشد تا اتفاقات خوبی برای این محتوای متشنج نمایشخانگی بیفتد...
بالأخره وزارت ارشاد متر و ملاکهای دیگری دارد که متفاوت از رسانهملی است؛ در موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، وزارت ارشاد ملاکها و ضوابط متفاوتتری دارد و با اندیشهها و چارچوبهای رسانهملی فاصله دارد. من اعتقاد دارم آن شورایی که نامش را شورای هماهنگی بگذاریم میتواند در بسیاری از موارد این دو نهاد را به هم نزدیک کند و هر دو را به استاندارد مقبول و مشترکی برساند که سرمایهگذاران، تهیهکنندگان و تولیدکنندگان راحتتر پولهایشان را به تولید بیاورند و نگران بازگشت سرمایهشان نباشند.
نخستین مدیر شبکه 5 از رسالتها و چارچوبهای گمشده تلویزیون میگوید/ سرمایهسوزی با تهیهکنندگان یکبار مصرفجزئیات جدیدی از حضور صداوسیما در فضای مجازی"فرهاد اصلانی" بازیگر جدید سریال سلمان فارسی/ شروع فیلمبرداری در مناطق جنوبی کشوربرای کیفیت سریالها و برنامهها نگرانم*ایراد دیگری که به تلویزیون وارد میشود و گرفتار آن شدهایم حضور برخی از تهیهکنندگان کارنابلدی است که باعث میشوند با عدم پرداخت به موقع دستمزدهای بازیگرانشان یا عدم مدیریت درست پروژه گاهی اوقات رسانهملی را زیر سؤال ببرند؛ نه تنها اعتماد بازیگران به رادیو و تلویزیون سلب میشود بسیاری از آنها عطای بازی در تلویزیون را به لقایش میبخشند. به نظرتان صداوسیما باید برای اعطای تهیهکنندگی و اجازه تولید سریال و برنامه به افراد چه اصول و قواعدی را درنظر بگیرد؟
البته تلویزیون سعی میکند این استانداردها را درباره تهیهکنندگانش رعایت کند اما لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که تلویزیون این روزها از نظر مالی و بودجهای در شرایط سختی است؛ الان مقطع ارائه بودجه به مجلس شورای اسلامی است و بررسی بودجه آغاز خواهد شد، امیدوارم در تغییراتی که در بودجه ایجاد میکنند شرایطی را برای رسانهملی پیشبینی کنند و تمهیداتی را بیندیشند که بتواند مشکلات بزرگ و مهم این رسانه را حل کند. امروز تورم هزینهها مشکلات عدیدهای را برای ساخت و سریال برنامه فراهم کرده که قیمتها چند برابر شده است. اتفاقاً در این شرایط رسانه ملی تلاش میکند قیمتها را ثابت نگه دارد و اضافه نکند؛ اما بحث بیمه و مالیات اضافه شده، چیزهایی که هرگز نبوده و اضافه شده است و در پروژهها پرداخت میشود، با این حال معاونت سیما سعی میکند قیمتها را در حداقل حفظ کند و این فشار به برنامهسازان وارد میشود. از یکسو رسانهملی بهدلیل شرایط مالی و بودجهای چارهای ندارد و از طرفی دیگر همه چیز در کشور چند برابر شده است؛ من نگرانم گاهی این گرانیها و مشکلات، روی کیفیت سریالسازی و برنامهسازی اثر بگذارد. من از همه نخبگان و نمایندگان مجلس دعوت میکنم جدیتر و از نزدیک با مشکلات سازمان صداوسیما و تبعات اداره رسانهملی و مشکلاتی که وجود دارد آشنا شوند و انشاءلله در مقطع بودجه به رسانهملی کمک کنند.
به سینما میروم
* در زمان مدیریتتان در شبکه یک سیما اتفاقات مذهبی و دینی را شاهد بودیم بعد از "نون.خ" نمیخواهید در این عرصه گام بردارید و کار متفاوتی را شاهد باشیم؟
به آن فکر کردهام اما بعد از "نون.خ" ممکن است تهیهکننده فیلم سینمایی شوم.
تلویزیون به مناطق بومی توجه میکند
*یکی دیگر از اتفاقاتی که تلویزیون به آن توجه کرده است و باید استمرار داشته باشد بومیسازی و توجه به مناطق محروم در سریالهایش است. همچنان که با سریال "پایتخت"، "نون.خ" و حتی "به رنگخاک" این اتفاق افتاد که حداقل کاراکترها و عوامل سریال از لوکیشنهای آپارتمانی خارج شدند و لباس، غذا و آداب و رسوم مناطق دیگر را نشان دادند...
شبکه یک خودش را اطلس مناطق ایران و فرهنگهای ایران میداند و برای خودش مأموریت میداند از پایتخت خارج شود و همه اقوام را معرفی کند. چه در سریالهایش و چه در موسیقی و چه حتی در میانبرنامههایش میبینیم به این موضوعات خوب توجه دارد؛ بعد از سریال پایتخت سریال "نون.خ" ساخته شد و این شبها هم سریال دیگری که به خلیج فارس و مناطق بوشهر توجه کرده را میبینیم. قبلاً باز آثار دیگری را دیده بودم به مناطق مختلف میپرداخت مثل سریال "شهر زیبا" که از خوزستان پخش شد. همه اینها نشان میدهد رسانهملی خصوصاً شبکه یک این دغدغه را دارد و در مأموریت خودش میبیند و حق هم این است.
خوشحالیم کُردها را معرفی کردیم
خیلی خوشحالیم که سریال "نون.خ" را ساختیم و موجب معرفی بیشتر و بهتر اقوام کرد شدیم. سهمی را ادا کردیم و از مهربانیها، فرهنگ، تواضع، موسیقی و لباسشان صحبت کردیم. حتی بازیگران بومی به واسطه ساخت این سریال معرفی شدند که استعدادهای درخشانیاند. همه اینها باعث شد نگاه مردم نسبت به منطقه از کشور تغییر کند. شاید برخی نمیدانستند مهمترین محصول و صادرات منطقه کرمانشاه "تخمه" است و خوشحالیم این اتفاق افتاد و باید ادامه پیدا کند.
ماجرای مشورت با تنابنده و علاقه به آقاخانی
* شاید جایی نگفته باشید که چطور شد "نون.خ" شکل گرفت...
با مشورت محسن تنابنده و شناخت و علاقهای که به سعید آقاخانی داشتم. حتی تنابنده روی طرح اولیه هم به ما کمک کرد اما تأکید آقاخانی بود که کار شهرستانی شود و از لهجه، گویش، آداب و رسوم و لباس بومی استفاده کنیم. مگر نه نظر ما تهران بود؛ خوشبختانه مورد تأیید سیما و تلویزیون قرار گرفت و با تجربهای که درباره "پایتخت" و اقبال مردم وجود داشت "نون.خ" شکل گرفت.
بیننده "نون.خ"2 را بیشتر میبیند
* مخاطب ما انتظار بیشتری دارد، چون سریالها و فیلمهای خارجی میبیند که از اصول و تکنیکهای ویژه فیلمسازی بهره بردهاند و حتی در دنبالهسازیهایشان به توفیق رسیدهاند؛ چکار کردید شما هم به توفیق در دنبالهسازی برسید؟
ما تمام تلاشمان را در فیلمنامه و نگارش متن کردهایم که کار جذابتری بسازیم؛ به پایانبندیهایمان توجه داریم تا بیننده را اصولی و جذاب و دلچسب منتظر قسمت بعدی نگه داریم. از بازیگران بومی و لوکیشنهای متنوع و جذاب و دیدنی بیشتر استفاده میکنیم و همه اینها این امید را به ما میدهد کار بهتری را مردم شاهد باشند.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT2 واژه های کاربردی مرتبط بازیگران سینما و تلویزیون ایران شبکه یک رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: بازیگران سینما و تلویزیون ایران شبکه یک رسانه ملی تلویزیون بازیگران سینما و تلویزیون ایران شبکه یک رسانه ملی تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۱۴۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رخنه به قلب دشمن
یکی از تازهترین آثار نمایشی سیما که با این حالوهوا راهی آنتن شده، سریال «رخنه» به تهیهکنندگی مهدی شفیعی است. این سریال تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است که جایگزین «نونخ ۵» در شبکه یک شده است. در ادامه در گفتوگو با تهیهکننده و همچنین حمیدرضا لوافی، کارگردان سریال جزئیاتی از اثر تازه تلویزیون را آوردهایم؛ همچنین نگاهی به کارنامه کاری سازندگان و بازیگران رخنه داشتیم و از اهمیت ساخت آثار با چنین محتوایی گفتیم.قصه موفقیتها
بدیهی است که توانمندیهای علمی و نظامی هر کشور بخشی از افتخارات آن است و مسببان این پیشرفت نیز درخور ستایش هستند و در جایگاه قهرمان، شنیدن، خواندن و تماشای زندگیشان الهامبخش و در صورت پرداخت هنرمندانه جذاب است. بههمینخاطر هم به لحاظ استراتژیک و همنوایی با سیاستهای کشور و رسانهملی لزوم بهتصویرکشیدن قصههایی از این دست احساس میشود و هم میتواند برای مخاطبان بهویژه نسل جوان تأثیرگذار و درعینحال سرگرمکننده باشد. سریال رخنه، قصهای را در همین راستا روایت میکند. قصهای به قلم مریم امینی که هم وجوه ملی و معمایی دارد و هم عشق و عاطفه و ارزشهای خانوادگی در آن تنیده شده است. به همین سبب میتوان انتظار داشت که موتور جذابیت این قصه خیلی زود گرم شود و مخاطبان شبکه یک سیما را بهصورت شبانه با خود همراه سازد. حمیدرضا لوافی، کارگردان سریال در این خصوص به جامجم میگوید: جدای از بحث جاسوسی، ترور و علم به روابط خانوادگی هم در فیلمنامه پرداخته شده و چالشهای خانوادگی بهخوبی در مشکلات کاری شخصیتها نمایان است. این ارتباط بهخوبی در قصه درآمده است تا جایی که گاهی فراموش میکنم سازنده اثر هستم و درگیر قصه میشوم. به این ترتیب گمان میکنم کسانی که علاقهمند به فضای علمی و اکشن باشند با سریال همراه خواهند شد و دوستداران قصههای خانوادگی نیز از تماشای رخنه لذت میبرند. رخنه، اولین همکاری مشترک وزارت دفاع سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صداوسیماست که هر شب ساعت ۲۲ و ۱۵ دقیقه روی آنتن میرود. این سریال برگرفته از خنثیسازی امنیتیترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. سریال رخنه در ۳۰ قسمت تولید شده و همانطور که اشاره شد، مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبهرو میشود. البته آنطور که دستاندرکاران سریال گفتهاند، داستان از تنوع گونههای متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را در بر میگیرد. رخنه علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی بهویژه صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران و مخاطرات و تهدیدهایی که این افراد در مسیر کارشان با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در مجموعه رخنه، شهرام نجاریان مدیر تصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامهریزی، شهرام متولیباشی صدابردار و هومن معصومی طراح صحنه هستند. حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی بهصورت مشترک کار تدوین را انجام دادند. موسیقی سریال نیز اثری ازآلبرت آراکلیان است.این سریال در لوکیشنهای متفاوت تصویربرداری شده که از جمله آنها لوکیشنهایی اطراف تهران و همچنین خارج از کشور در ترکیه است.
مهدی شفیعی که پیشتر تهیهکنندگی آثار متنوعی در تلویزیون مانند «تبوتاب» را برعهده داشته، او در سریال تبوتاب ملودرامی خانوادگی را به کارگردانی داریوش مختاری به تصویر کشیده بود که به نظر میرسید فضایی آرام و به لحاظ مناسبات تولید جمعوجورتر داشته باشد، هرچند خودش در گفتوگو با ما اذعان کرد که آن سریال هم بهظاهر اینگونه بوده و در عمل به خاطر وجود شخصیتهای متعدد در فیلمنامه و لوکیشنهای متنوع با چالشهای خاص خود در تولید مواجه بوده است.
شفیعی درباره سریال جدیدش که با تغییر کارگردان مواجه شد، به جامجم میگوید: آقای غفاری در بخشی از کار حضور داشتند و بعد، آقای لوافی ادامه کار را در دست گرفتند که بخش زیادی از کار را شامل میشد. در خط اصلی قصه سه فضا داریم که یکخطی آن درباره یک دانشمند حوزه موشک ماهوارهبر است که با تهدیداتی روبهرو میشود و بقیه قصه جلو میرود. بخشی از قصه برگرفته از واقعیت است اما طبیعی است که وارد فضای دراماتیک میشود و جایی بین واقعیت و قصه است. در حقیقت یک گرتهبرداری از شخصیتهای متفاوت کردیم. یعنی مخاطب میتواند هر کسی را جای این شخصیت بگذارد اما مهمترین آدمهای فعال در این حوزه را میتوان در این کاراکتر مشاهده کرد.
وی ادامه میدهد: به نظرم این کار، از نظر پروداکشن و فضاهایی که تجربه کردیم و موضوع و رفتوآمدها پرچالش بود و از کار قبلی من فاصله داشت. البته همزمان با کار قبلی چند سالی، درگیر فیلمنامه این کار بودم که سال قبل به تولید رسیدیم.
شفیعی در مورد نقشهای اصلی قصه توضیح میدهد: چند نقش اصلی داریم اما میتوان گفت رامتین خداپناهی و نادر فلاح نقشهای اصلی هستند. دیگر بازیگران این اثر به تناسب قصه به کار اضافه میشوند.
این تهیهکننده درباره استفاده از پروندههای واقعی برای نگارش این سریال عنوان میکند: در واقع با پروندههای سازمان حفاظت اطلاعات و هوافضا سروکار داشتیم و با بخش صنایع وزارت دفاع هم در ارتباط بودیم. زیرمجموعههای وزارت دفاع در این کار دخیل بودند. وی میافزاید: تولید ما یک سال طول کشید اما از قبل هم هفت، هشت ماه درگیر پیشتولید و قبل از آن درگیر فیلمنامه بودیم. نویسنده، خانم مریم امینی از ابتدا درگیر ماجرا بود. ایشان نویسنده جوانی است که قبل از این «زندگی از نو» را در کارنامه خود داشت. این کار محصول تولیدات حادثهای سیمافیلم است و به همین خاطر در این سریال شاهد صحنههای اکشن بسیاری خواهیم بود. این تهیهکننده درباره محور اصلی سریال بیان میکند: نکته کار این است که حجم بسیاری از موضوعات را داشتیم و در اجرا از ویژوال افکت و بدلکاری استفاده کردیم. به همین خاطر کار سنگینی بود که به یک اثر پرچالش تبدیل شد.
شفیعی در مورد لوکیشنها هم میگوید: لوکیشنها ایران و ترکیه بود. در تهران نقاط متفاوتی داشتیم که اطراف تهران و حاشیه را هم شامل میشد. مثل خجیر و پردیس و... . اثر قبلی من به نظر شهری میرسید و به چشم نمیآمد که پراکندگی لوکیشن دارد. با این حال کار جدید به لحاظ بصری متفاوتتر است، چون فضاهای متفاوتتری دارد. چالشهای بزرگتری هم نسبت به قبلی داشتیم. ۷۰ بازیگر جلوی دوربین رفتند که بالای ۴۰، ۵۰ بازیگر نقش جدی داشتند و چهرههای زیادی حضور داشتند. هنرورها هم بالای ۱۰۰۰ مورد بود. در این کار هم چهار معرفی چهره داریم که آتیهدار هستند. در کنارشان، کموبیش بچههای تئاتری هم حضور دارند. از ژانرهای ترکیبی زیادی استفاده کردیم که از ملودرام خانوادگی تا علمی و امنیتی و معمایی را شامل میشود.
تجربه دوباره تعلیق و هیجان
اگر از علاقهمندان به آثار نمایشی هستید که در آنها صحنههای پرتعلیق، شلیک و اکشن نشان داده میشود، «رخنه» انتخاب خوبی برای شماست؛ چراکه در فضایی ایرانی، با قصهای ملی که نشانههایی در متن و فرامتن به مسأله هویت، اقتدار، امنیت، پیشرفت و البته خانواده ایرانی دارد، میتواند لحظات پرکششی را در روایت ایجاد کند. حمیدرضا لوافی، کارگردان سریال رخنه پیش از این سریال «شهباز» را کارگردانی کرد که اخیرا باردیگر از آنتن شبکه فراتر در حال پخش است. او در شهباز نیز با قصهای سروکار داشت که هم وارد فضای پلیسی و معمایی میشد و هم روایتهای عاطفی داشت. او در سریال رخنه نیز فضایی اکشن و امنیتی را در قصه تجربه کرده است که بیارتباط به اثر قبلی او در تلویزیون نیست. هرچند خود علاقهمند است کارگردانی در ژانرهای متفاوت را در کارنامه خود داشته باشد. وی در اینباره و در گفتوگو با ما بیان کرد: کارهایی که در این ژانر کردم، موفقتر بوده و بیشتر دیده شده است. چون سابقه سریال شهباز را داشتم، حس کردم میتوانم از عهده این کار بربیایم. من از جایی به بعد به کار اضافه شدم و از آن زمان تمام تلاشم را کردم که ساختار سریال بهدلیل تغییر کارگردان آسیب نبیند. همچنین جذابیت و هیجان کار تا آخر حفظ شود. وی ادامه میدهد: مشتاق هستم ژانرهای دیگر را تجربه کنم. البته چون سالها برای تلویزیون مینوشتم، ژانرهای دیگر را هم تجربه کردم. علاقه زیادی به ژانر اجتماعی دارم ولی پیشنهادهایی که سر راهم در کارگردانی قرار گرفته، من را بعه سمت ساخت آثار اکشن و امنیتی برده است.البته آنچنان که شفیعی در گفتوگو با ما بیان میکند، این سریال را علی غفاری کارگردانی میکرده اما پس از مدتی از گروه جدا میشود و عمده کار با کارگردانی لوافی به تصویر کشیده شده است. همچنین لوافی در کارهای پستولید، حاضر بوده است.
غفاری کارنامه متفاوتی در سینما و تلویزیون دارد. از «چراغ قرمز» بگیر تا «استرداد» که هم به لحاظ ژانر و هم کیفیت در دو فضای متفاوت سیر میکنند. در تلویزیون نیز فصلی از سریال«بچه مهندس» را کارگردانی کرد که اتفاقا فصلی بود که هم مخاطبان آن را پسندیدند و توجه مثبت منتقدان را در پی داشت.
در ادامه گفتوگو با لوافی، این کارگردان در مورد چالشهایی که در این این سریال بهدلیل ژانر آن و همچنین عدم حضور در ابتدای کار داشته است، توضیح میدهد: با چالشهایی روبهرو بودم اما تجربه سریال شهباز خیلی کمک کرد. عوامل پشتصحنه و همچنین مقابل دوربین خیلی همراهی کردند و زود توانستم با بازیگران هماهنگ شوم.
وی اضافه میکند: سعی کردم با نویسنده همراه باشم تا سکانسهای گرفتهشده، لطمه نبیند. او روی بخشهایی که تصویربرداری شده بود و بخشهایی که تغییر پیدا کرده بود، تسلط داشت و همین موضوع به من کمک میکرد تا قصه را جلو ببرم. لوافی میگوید: بیشترین جذابیت قصه برای من اهمیت حفظ جان دانشمندان برای کشور بود. در این سالها قصههایی با این محوریت ساخته شده اما تمرکز این سریال بیش از گذشته بر تلاش برای حفظ سرمایههای ملی بود.
این کارگردان در مورد آشنایی قبلی با سوژه سریال نیز عنوان میکند: شاید با سوژه هوا و فضا و عرصه موشکی آشنایی نداشتم اما در به تصویر کشیدن اقدامات جاسوسان در به خطر انداختن جان دانشمندان در سریال قبلی تجربه داشتم.
نقشی متفاوت از مرد نقشهای منفی
نادر فلاح از بازیگران اصلی سریال است. بازیگری که پیش از این او چه در قاب تلویزیون، چه سینما و تئاتر نقشهای بهیادماندنی که به شیوهای هنرمندانه اجرا شدهاند، بسیار به خاطر داریم. او که سابقه طولانی در عرصه نمایش دارد برای عاشقان سینما پس از فیلم سینمایی «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» ساخته سامان سالور بیش از پیش شناخته شد. او برای حضورهای سینماییاش هم برنده جایزه شده و هم طعم نامزدی در جشنوارهها را چشیده است. اخیرا او را در سریال آتش و باد در یک نقش منفی در جعبه جادو دیدیم؛ نقش سرخو که خود دربارهاش به جامجم گفته بود: همیشه در انتخابهایم تأثیرگذاری نقش در قصه و درگیریهای دراماتیک او با دیگر شخصیتها برایم اهمیت دارد. او در رخنه فراتر از تأثیرگذاری در قصه، نقش عباس را برعهده دارد که نقش اصلی است و بسیاری از وقایع حول کنشها و واکنشهای او شکل میگیرد وحتی در صحنههایی که حضور ندارد، بسیاری از شخصیتها دربارهاش سخن میگوید.
نقش دیگری که از این بازیگر در تلویزیون دیدیم در سریال عشق کوفی بود که سال گذشته روی آنتن رفت. وی در این سریال نقش مردی علوی و متعصب را بازی میکرد که به شغل قصابی مشغول بود اما دخترش به او و همرزمانش خیانت میکند. میشود گفت نقشهای منفی تخصص این بازیگر است و پیش از دیگر نقشها با ایفای آنها شناخته میشود. نقش دیگر او در این فضا با سریال زمین گرم در خاطرهها مانده است. بازی کمنقص و هنرمندانه او شخصیت استوار(پدر اصلان) را تأثیرگذار میکرد و حتی تا حد زیادی بار جذابیت مخاطبان به قصه را بر دوش میکشید. شخصیتی از اوج و به حضیض میرسد و فلاح باید تناقضهای او در طول زمان را به تصویر میکشید. وی در مصاحبهای درباره علاقهاش برای فاصله گرفتن از نقشهای منفی بیان کرده بود: دوست دارم از نقشهای منفی فاصله بگیرم، گرچه در تمام قصهها شخصیتهای منفی حس خوبی در مخاطب ایجاد نمیکند اما این نقشها عملگرا هستند. ولی دلم میخواهد کمی از این شخصیتها فاصله بگیرم و نقشهایی را بازی کنم که در عین عملگرا بودن، مثبت هم باشند و در ذهن مردم بهعنوان شخصیت مثبت جا بیفتند و من بهعنوان بازیگری تعریف نشوم که فقط نقش منفی بازی میکند.
این بازیگر که توانایی در ادای لهجه کرمانی بهعلت اصالت خود دارد تا امروز در برخی نقشها از این خصیصه در خدمت شیرینتر کردن اثر بهره گرفته است. البته توانایی او در نقشهای کمدی فراتر از استفاده ابزاری از لهجه است و بیشتر بر شناخت او از مخاطبان سوار است. برای مثال در سریال زیرخاکی او در یکی از نقشهای منفی که گاهی نوکزبانی حرف میزد در خاطرهمان مانده است اما در قالب نقشهای مثبت هم از این بازیگر توانایی سراغ داریم. همانطور که اشاره شد او در سریال رخنه، رخت شخصیتی متفاوت را بر تن کرده است تا بار دیگر گوشهای از هنر خود در رشته نمایش را به رخ بکشد و باید دید آیا باز هم با موفقیت سر از این آزمون بیرون میآورد یا خیر. با توجه به آنچه فلاح درباره علاقهاش به نقشهای مثبت اما عملگرا بیان کرده بود، انتخاب نقش عباس و حضور او در این نقش میتواند جامهعمل پوشاندن به همین خواسته باشد که البته با توجه به اصلی بودن این نقش، تأثیر بیشتری هم روی روند قصه خواهد داشت و فرصت خوبی برای درخشیدن دوباره یا درخشش بیشتر این بازیگر ۵۱ ساله باشد؛ فرصتی که پیش از این در ابعاد کمتر برای او رقم خورده بود.
گزیدهکار اما مؤثر
رامتین خداپناهی، دیگر بازیگری است که در سریال رخنه نقش محوری دارد و مقابل نادر فلاح، یک زوج هنری تازه و البته متفاوت را رقم میزنند. خداپناهی جزو بازیگران گزیدهکار است که در حرفه و هنر خود، روشی منحصربهفرد دارد. یکی از پررنگترین خاطرات مخاطبان تلویزیون از بازیگران به نقش ستار بیابانی در سریال «فقط به خاطر تو» محصول سال ۱۳۸۲ برمیگردد. او که پیش از این هم آثاری را در سینما و تلویزیون داشت در این سریال شخصیتی هوشمند و البته جاهطلب را به نمایش گذاشته بود و پس از آن نیز در نقشهای مختلف دیده شد که البته شمارشان با توجه به توانایی این بازیگر میتوانست بیشتر هم باشد. یکی از نقشهای متفاوت او در سریال بانوی عمارت بود که در فضایی تاریخی روایت میشد؛ خاطرتان باشد خداپناهی در این سریال نقش برادر بزرگتر فخری (فخرالزمان) را بازی میکرد که مردی عاقل و خانوادهدوست بود. آخرین نقشآفرینی او در تلویزیون باز در ژانر تاریخی در سریال گیلدخت بود که آن هم قصهای از دوران قاجار را روایت میکرد. سریالی که سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ روی آنتن بود و این روزها بار دیگر از شبکه آیفیلم پخش میشود.
خداپناهی در سریال رخنه نیز ژانری متفاوت را تجربه کرده و نقشی متمایز را بهعهده دارد که باید دید در قاب تصویر چگونه از آب درمیآید. او در این سریال نقش یکی از فعالان بنام حوزه هوا و فضا را برعهده دارد که در ادامه قصه با پیچیدگیهای شخصیت او بیشتر آشنا میشویم.
لوافی(کارگردان) درباره تفاوت نقش دو بازیگر اصلی به ما میگوید: خیلی متفاوت از کارهای قبلی کارنامه آنهاست و توانمندیهای شاخصی را از این دو عزیز میبینیم که پیش از این، شاهدش نبودیم.
رخنه نقشآفرینان به قلب قصه
در سریال رخنه هم چهرههای آشنا و مشهور حضور دارند و هم بازیگران جوان و کمتر شناخته شده که احتمالا این مجموعه نمایشی سکویی برای معرفی بیشتر آنان به مخاطبان خواهد شد. ترکیب چهرههای تازه و حرفهای در عالم بازیگری یکی از باورهای شفیعی در تولید سریال است که در «تب و تاب» نیز شاهدش بودیم. او در این خصوص به جامجم میگوید:از میان بازیگران متعددی که در سریال رخنه حضور دارند، میتوان به نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالیتبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران، علیرام نورایی، خسرو شهراز، اتابک نادری، افشین نخعی، شهین تسلیمی، آتیه جاوید، مهدی علیپور، حسن اسدی، امیر حامد و...اشاره کرد.
مهدی علیپور در گفتوگو با جامجم درباره نقشش در این سریال بیان کرد: رخنه، موضوعی امنیتی ــ اطلاعاتی دارد که من نقش مهندسی را بازی کردهام که درگیر یک قصه عاشقانه قدیمی است.
نگاهی به سریالهای تلویزیونی که در سالهای اخیر با موضوع امنیتی عرضه شدند.
گاندو/ جواد افشار / ۱۳۹۸
خانه امن/ احمد معظمی/ ۱۳۹۹
گاندو ۲/ جواد افشار/ ۱۳۹۹
شهباز/ حمیدرضا لوافی/ ۱۴۰۱
محرمانه/ محمود معظمی/ ۱۴۰۲
ترور/ خیرا... تقیانیپور/ ۱۴۰۲
رخنه/ حمیدرضا لوافی و علی غفاری/ ۱۴۰۳